Aktuális visszaélési gyakorlatok

1.    Hamis telefonhívás

Olyan telefonhívás, mely során a csaló megpróbálja Önt rávenni, hogy kiadja bankkártyája adatait, internetbanki felhasználónevét és jelszavát. Máskor arra kérik telepítsen egy programot eszközeinek biztonsága érdekében. A hívószámok hamisítása a csalók számára nem kihívás, így ez sem jelent biztosítékot arra nézve, hogy Ön kivel beszél. A csalással kapcsolatos hívások rendszerint sürgetőek, nagyon hosszúak, próbálják elhitetni, hogy a csalásban a banki ügyintézők is „benne vannak”, ezzel elkerülve, hogy személyes látogatást tegyen valamelyik fiókban.

Gyanakodjon! SOHA nem kérünk adatot telefonon!

A hívószám kijelzés nem jelent biztonságot. Hívja fel a bankot az Ön által ismert vagy a honlapon található telefonszámon, vagy keresse fel bármelyik fiókunkat.
Amennyiben a Magyar Nemzeti Bank (MNB) nevében keresik, tudnia kell, hogy nem vezet lakossági bankszámlát, nem keresi meg az Ügyfeleket.
Az ANYDESK elnevezés legyen gyanús, az nem egy vírusírtó program.
A rendőrség nem nyomoz és hallgat ki telefonon, beidézi Önt a helyi rendőrkapitányságra. Gyanakodjon, ha a rendőrség nevében keresik meg.  

2.    „Unokázós csalás”

Olyan telefonhívás, mely során a csaló azt próbálja elhitetni, hogy valamely családtagja bajban van. Ennek legelterjedtebb formája, hogy valamelyik családtagját letartóztatták külföldön. A beszélgetés során felmérik, hogy Ön nem tud rögtön odautazni, pénzzel segítsen, ezért előzékenyen felajánlják, hogy majd ők elviszik.  Sürgetik és minden eszközzel megpróbálják elkerülni, hogy letegye a telefont.

Gyanakodjon!

Rendőrségi letartóztatás esetén is van lehetőség telefonálni, hívja fel Ön az érintett hatóságot. Természetesen ilyenkor ne a telefonáló által megadott számot hívja! Bátran tegye le a telefont és próbáljon beszélni a „bajba került” családtaggal.

 

3.    Online vásárlások

Szinte mindegy hol ad el vagy vásárol az online térben, szinte biztosan megtalálják a csalók.
Minden vásárlásra igaz, hogy az eredeti ár töredékéért vásárolt termék nagy valószínűséggel nem eredeti vagy egyáltalán nem is létezik.
Közösségi oldalakon történő vásárlásnál/eladásnál, ha módja van rá a közösségi médiában nézze meg az vásárló/eladó profilját. A csalók profilja friss és jellemzően kevés információt tartalmaz.
Amikor Ön az eladó, és a hirdetés feladása után 1-2 perccel már jelentkeznek az első vásárlók legyen óvatos.

Gyanakodjon!

A tört magyarság figyelmeztető jel lehet. Gondolja végig! Ön ad el, Ön kapja a pénzt. Semmi szükség rá, hogy az eladáshoz vagy a szállításhoz a bankkártya adatait megadja vagy belépjen az internetbankjába. A fizető félnek mindössze a számlaszámára lehet szüksége a fizetéshez.

Amennyiben magánszemélytől vásárol, lehetőleg válassza az utánvétes lehetőséget.

Internetes áruházban vásárol? Keressen rá, olvassa el a véleményeket. A sok negatív komment figyelmeztető jel lehet.
A cégek bankszámlaszámai nyilvánosak. Egyeztesse a nyilvános adatbázisokban!

Az e-mail címe és a telefonszám kijelzés hamisítható. Ne a visszahívást válassza, e-mail esetén ne a válasz gombra kattintson, inkább keresse meg a nyilvános elérhetőségeket, és azok segítségével egyeztessen mielőtt fizetne valamiért.


4.    Kihagyhatatlan befektetés

Ebben az esetben telefonon vagy e-mailben keresik meg a csalók, soha vissza nem térő fantasztikus haszonnal kecsegtető befektetési lehetőséggel. Sokszor hivatkoznak ismert vagyonos emberekre vagy kriptovalutát ajánlanak.

Gyanakodjon!

Felelősségteljes, törvényes keretek között működő cég nem adhat ilyen formában befektetési tanácsot.
Itt is érvényes: „Ami túl szép ahhoz, hogy igaz legyen, valószínűleg nem igaz.”